sobota, 1 marca 2008

Ciągniki rolnicze sprawny układ paliwowy to podstawa.


Zbliża się okres wytężonej pracy maszyn rolniczych, każdy powinien dokładnie sprawdzić urządzenia przed sezonem o ile nie wykonał czynności serwisowych przed zimą.

Najważniejsze w gospodarstwie ciągniki rolnicze powinny mięć przede wszystkim dokładnie skontrolowany układ paliwowy, który w okresie prac sprawia najczęściej kłopoty.
Układ paliwowy w silnikach jest najbardziej złożonym podzespołem, który narażony jest na wiele usterek.
Najczęstszymi usterkami układu paliwowego są:

• Problemy z rozruchem silnika
• Znaczny spadek mocy silnika
• Falowanie obrotów silnika
• Nadmierna temperatura pracy
• Stukanie w silniku
• Dymienie

Ciągniki rolnicze szczególnie nowoczesne jednostki posiadające zaawansowane zabezpieczenia elektroniczne w przypadku wystąpienia awarii sygnalizują to odpowiednio przypisanymi kontrolkami na desce rozdzielczej. W takich przypadkach mamy ułatwione zadanie ponieważ spektrum poszukiwań usterki znacznie się zawęża. W przypadku gdy nasze ciągniki rolnicze są znacznie mniej zaawansowane technologicznie musimy pamiętać o podstawowych sprawach przy obsłudze układu zasilania paliwem.

Utrudniony rozruch:

• zatkane lub uszkodzone przewody paliwowe
• awaria pompy zasilającej
• woda w układzie paliwowym
• zapowietrzony układ paliwowy
• zanieczyszczony filtr paliwa
• uszkodzone wtryskiwacze lub niewłaściwe paliwo

Spadek mocy:
• może być spowodowany tymi samymi usterkami jak w przypadku utrudnionego rozruchu silnika.

Falowanie obrotów:

• podobnie jak wyżej

Nadmierna temperatura pracy silnika:

• awaria pompy wtryskowej
• uszkodzone wtryski
• zły kąt wtryskiwaczy
• awaria układu chłodzenia

Stukanie w silniku:

• źle ustawiony kąt przyśpieszenia wtrysku
• zbyt duże ciśnienie wtrysku
• nadmierna temperatura pracy silnika

Nadmierne dymienie:

• spowodowane jest najczęściej usterką układy wtryskiwaczy

Powyższe przykłady to tylko najczęściej spotykane awarie układu zasilania paliwem jakie unieruchamiają nasze ciągniki rolnicze, jednak daję to nam już jakąś ogólną wiedzę gdzie szukacz przyczyn awarii maszyny.
W przypadku nowoczesnych jednostek silnikowych układy zasilania paliwem wyposażone dodatkowo w skomplikowane układy elektroniczne powodują konieczność serwisowania w takich przypadkach maszyn rolniczych w wyspecjalizowanych serwisach.

Jednak najważniejszą rzeczą jaką możemy sami zrobić aby zadbać o lepszą kondycję ciągnika to:

1. Czysty filtr paliwa.
2. Kontrola wtryskiwaczy.
3. Stosowanie dobrej jakości paliwa co ma znaczący wpływ na żywotność pompy wtryskowej.
4. Odpowietrzony układ paliwowy.
5. Wymienione w razie konieczności przewody paliwowe.

Powyższe zabiegi eksploatacyjne po za prawidłowym działaniem układu paliwowego sprawią że ciągniki rolnicze spalanie będą miały jak FIATY 126P.

Brak komentarzy: